Pages

Tuesday, September 21, 2010

BERTEMU SELEPAS 25 TAHUN TERPISAH - Majlis Alumni Aidil Fitri Membawa Seribu Makna


BERTEMU SELEPAS  25 TAHUN TERPISAH- Majlis Alumni Aidil Fitri Membawa Seribu Makna
Rosli Mansor Ahamad Razali
Lebaran Aidil Fitri 2010 telah memberi seribu makna dan memori  dalam hati dan sanubari  kepada lebih kurang 30 orang bekas pelajar Sekolah Kuala Dipang (SKKD) tahun 1970-1982.

Dari kiri, Syed Azlan, Suhaimi, Kamarulzaman Dan Mohd Hadzri masing-masing tersenyum teringatkan zaman persekolahan.

Dari kiri baju hijau, Mohd Yazri bersama anak-anak dan rakan-rakan sekolah rendah pada tahun 1977-1982.
Inilah diantara bekas pelajar-pelajar SKKD yang kini bertemu setelah lebih 25 tahun berpisah. Bergurau sambil menunjukkan semangat 1 Malaysia.
Bergambar kenangan bekas pelajar SKKD dihadapan bangunan sekolah darjah satu tahun 1977 yang kini menjadi bagunan sekolah agama rakyat.
Kini Monalisa bersama Norhaizat antara bekas pelajar perempuan yang hadir pada majlis alumni SKKD pada tiga hariraya yang lalu
Alumni yang pertama kali diadakan pada hari raya ke tiga yang lalu memberi seribu makna dalam mengimbau semula nostalgia diawal zaman persekolahan.
Tiga dari kiri- Pengerusi Alumni SKKD Mohd Zaid bergambar bersama sahabat-sahabat yang lama terpisah
Pengerusi  Alumni SKKD Mohd Zaid Zulkifli berkata kesemua bekas pelajar-pelajar SKKD tahun 1977-1982 telah dapat dikesan melalui laman Alumni di Facebook dan ini telah menimbulkan minatnya untuk menemukan semula semua bekas pelajar-pelajar SKKD.
Ani merasakan aidil fitri kali ini sungguh bermakna kerana dapat bertemu kenalan sekolan yang sekian lama terpisah.
Bergambar kenangan bekas pelajar SKKD dihadapan bangunan sekolah darjah satu tahun 1977 yang kini menajdi bagunan sekolah agama rakyat.

"Saya berasa amat terharu akan sembutan yang diberikan oleh kesemua rakan-rakan dimana mereka sendiripun begitu teruja untuk bertemu dan bermesra kembali.
Bangunan inilah  yang menjadi tempat permulaan semua bekas pelajar-pelajar SKKD 1977-1982 mendaftar darjah satu. Disini jugalah alumini dilangsungkan.

Ada sesetengah antara kami  lebih 25 tahun sudah terpisah selepas zaman persekolahan. Pertemuan ini sungguh mengharukan kami dan kami sangat bersyukur pada Allah kerana dipertemukan semula", katanya.
Menurutnya sesuatu yang paling menarik tentang alumni  ini ialah ianya diadakan di bangunan sekolah rendah lama  sewaktu pendaftaran darjah satu pada tahun 1977 dan kini sekolah ini dijadikan sebagai sekolah agama rakyat.
Kiri Ahmad Faizal dan Omar Hayan sentias menjadi bahan gurauan kerana bentuk fizikal mereka yang berubah selepas lebih 25 tahun terpisah.
 "Disamping kami mengeratkan kembali  silaturahim kami juga mengumpulkan wang sebagai sumbangan dana  kepada pihak sekolah agama rakyat.

Sangat bermakna dan teruja kerana dapat berkumpul kembali dengan penuh kesyukuran. Barisan bekas pelajar SKKD  lelaki

Masih ada lagi yang membujang. Kiri Rosli dan Omar tersenyum dengan gurauan rakan-rakan.
Walaupun kami gembira pada pertemuan ini, hati kami juga merasa sedih kerana beberapa kawan kami telah kembali ke rahmatullah. Namun kenangan tetap segar diingatan, Al Fatihah untuk mereka, ameen",katanya.

0 comments:

Post a Comment